ponedeljek, 1. avgust 2016

Protestantstvo (Janez Evangelist Krek, 1895)

Protestantstvo

Janez Evangelist Krek, 1895

To, kar se nam podaja pod imenom nemške kulture, je napojeno protestantskega duha. Nemški narod je v svoji večini zašel v šestnajstem veku na napačna pota, katera mu je pripravljal razodetju in vsaki oblasti sovražni humanizem in katera mu je otvoril wittenberski odpadnik Martin Luter.
   
Pri nas je, hvala Bogu in naši habsburški vladarski rodbini, protestantstvo bilo le trenuten vihar, ki je srečno kmalu preminul, A zato ne moremo reči, da je prenehal tudi novi vpliv tega pogubnega upora na cerkvenem polju. »Nemška kultura« je vzdrževala ta vpliv in ga še vzdržuje. V dokaz nam zadostuje dejstvo, da se protestantstvo pri nas pozna le po katoliški veri sovražnih virih in da se je često tudi že v slovenskem jeziku izgovorila in zapisala pohvalna beseda — verski prekuciji; iz slovstvenih spisov o protestantski dobi veje mnogokrat nekaka nepritajena žalost, da se ni tudi med Slovenci stalno ustanovila Lutrova vera; zapeljivci-odpadniki, ki so takrat tudi naš domači jezik zlorabljali v svoje zlobne agitacijske namene in s tem posredno kopali grob naši narodni individualnosti, se slikajo često kot mučeniki, in nepozabni, za Boga in dom požrtvovalni Tomaž Hren jih je moral že mnogo krivičnih slišati tudi v slovenskem jeziku. Ta smer je tudi sad »nemške kulture«.
    
Nemški katoliški učenjaki so šele v našem stoletju razbili malika, ki ga je izklesala enostranska, mnogokrat lažniva povestnica kot pravi kip protestantskega gibanja. Zadnji čas se jim pridružujejo celo — protestantje sami. Toda kaj nam to pomaga? Preden pride resnica k nam, preteče še obilo Save. Knjige, ki se dajejo učeči se mladini v roke, smejo pisati vse, kar jim drago; samo če bi zinile kako resnično v pohvalo katoliški cerkvi, to bi bilo motenje verskega miru in bi nasprotovalo vzgojnemu namenu.
    
Bog ne daj, da bi se opisalo Lutrovo delovanje tako, kakršno je bilo, Bog ne daj, da bi se po pravici slikal njegov pogubni vpliv na pravo nravnost, vero, družabne razmere, slovstvo ali umetnost! Pač pa je popolnoma prav in dobro, če se priloži kaka gorka papežem 10. veka, ali Gregorju VII., ali španskemu Filipu II,, ali našemu Ferdinandu II. itd.
   
Nemci slave protestantstvo kot plod svojega duha. Mi se o tem ne maramo ž njimi prerekati, še manj pa deliti za ta plod. Puščamo jim celega. A radi tega je nujno napojeno nemško slovstvo protestantstva in »nemška kultura« nam je radi tega po naši katoliški sodbi škodljiva in nevarna. Vseh pogubnih posledic, ki nujno izvirajo iz tega dejstva, ne naštejemo še takoj v tem spisu. Samo en pogubni sad, ki ga hlastno trgajo tudi nekateri Slovenci z drevesa »nemške kulture«, omenjamo tu posebej. To je namreč upornost in mržnja do cerkvene oblasti. Večina nemškega slovstva, v kolikor prihaja nam v roke, je polna teh dveh stvari.
  
Luter je potreboval takega orožja. Umstvenih dokazov mu je manjkalo, zato se je poprijel sirove šale, umazanega zabavljanja in podlih dovtipov. Kar je mogel najti grdih besedi v nemščini in latinščini, vse je uporabil proti — cerkveni oblasti, proti papežu, škofom in duhovnikom. Našega Trubarja in Krella spisi kažejo, da je imel tudi pri nas dovolj vernih učencev.
   
Lasje se nam ježe, ko beremo v zgodovini, kolika podlost je zavladala vsled Lutrove sirovosti v slikarstvu, rezbarstvu in pesništvu. Nam, ki nas je ugodna sreča postavila v dobo Brusov, Pavlih, Slovenskega Naroda in Delavca in ki imamo priliko, vedriti si ob »4000« dr. Nevesekoga poplaženega duha, je znano precej lepih stvari, ki se obešajo kot prijateljski okraski na črne suknje; toda vse to, dasi je po možnosti kopirano po »nemški kulturi«, vendar niti zdaleč ne dosega Cranachovih, Stimmerjevih, Aldegraversovih itd. proizvodov, Lutrovih, Nigrinovih itd. spisov v tem oziru.
    
V Lutrovih »Tischreden«, v darmstadtske dvorne knjižnice »Thesaurus picturarum« se dobi takih stvari na izber. Umazanost in prav favnovska lascivnost si sestrski podajata roki v njih. Vse se trdi o papežu, škofih, redovnikih in duhovnikih, samo »človek« se nobenemu ne reče.
   
To ni ostalo brez vpliva v poznejših časih; ko se je že protestantstva polotevala trohnoba, ko se je že zdavnaj razkadil verski značaj njegovega dela, je vendar še ostal v javnosti duh sovraštva do katoliške učeče cerkve. Razlezel se je ta duh v znanstvo in umetnost, v knjige, slike, časopise, na vseučiliške stolice, v srednje in ljudske šole, v politiko in v zasebno življenje. Ohranjala ga je pa ponosnega imena »nemška kultura«.
      
To je že drugi članek Janeza Evangelista Kreka, na temo protestantstva, ki ga objavljamo na tem blogu. Članek, ki ga objavljamo tokrat iz leta 1895, je toliko zanimivejši, ker lahko v njem najdemo tudi ostro kritiko današnjih razmer. Predvsem kritiko na račun tistih katoličanov, ki zavoljo cenenega ploskanja brezverskih in veri sovražnih elementov, brez vsake resne podlage napadajo papeža, škofe in duhovnike. Krek nas jasno opomni, komu to koristi.
        
Druga zanimiva stvar, ki jo zasledimo v tem članku pa je dejstvo, ki ga Krek jasno pokaže: časnikarska in sploh publicistična taktika iz pamfletov, časopisov in današnjih družbenih omrežij, ki ima za svoj glavni smoter blatenje in celo obrekovanje nasprotnikov, je produkt protestantskega vrta in zato smo katoličani v njem tako tuji.

4 komentarji:

  1. Lep pozdrav!

    Negelde na starost te objave, se mi zdi zelo zanimiva. Dobro si napisal, kaj je protestantizem prinašal v slovenske kraje in dežele. Me pa zanima; kaj si misliš o nemcu, ki je protestant?

    Vsekakor je Nemčija ena izmed tistih držav, kjer je ljudstvo razcepljeno med protestante in katoličane v razmerju, pribljižno, 1:1. Si že slišal za, tako imenovano, "pozitivno" krščanstvo? Če si, kakšno je tvoje mnenje o tem gibanju?

    Daniel

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Moje mnenje o tem je precej bazično katoliško, v smislu, da verjamem v pravovernost katoliške vere in v zmotnost vseh drugih ver. Kar se tiče pa pozitivnega krščanstva, ga poznam zaradi Rosenberga. Vendar se zdi pri tem, da si skuša NS ustvariti svojega "Boga", to pa je tisto, kar je Mussolini sam denimo opozoril, da fašizem noče storiti. Niti ga noče izbrisati. Pozitivno krščanstvo pa bi imelo smisel le, če bi bodisi menili, da krščanstvo potrebuje rešitve, ker propada, bodisi bi tretirali krščanstvo, kot nekaj iracionalnega, kar potrebuje izboljšave in korekcije. A oboje torej ne veruje v krščanstvo in zgodovinsko pravico krščanstva, ter se kot tako lahko imenuje tudi nekaj čisto novega. Je nekaj sila podobnega "ustvarjanju Boga" med francosko revolucijo. Obenem pa je pač logično, da je skušal NS ustvariti tako vero, saj je bil Rosenberg nekakšen panteist oz. je menil, da je vera produkt rase t.j. nemškega naroda.

      Izbriši
    2. Hvala za odgovor.
      Stirnjam se s tabo, glede Rosenberga in pozitivnega krščanstva, a jaz vidim v pozitivnem krščanstvu bolj neko prizadevanje NSDAP, da bi izničili verske razlike znotraj naroda in ga tako bolj poenotili. Bili so še drugi kot Rosenberg, on je bil še bolj radikalen, npr.: hotel je popolnoma odstraniti križe in jih nadomestiti s svastikami. Oprosti, da te nadlegujem, ampak imam še dve vprašanji: izšla je prva epizoda Torkovih večerov, pa me zanima kdo je govorec v tem videu in ostalih, če to vprašanje ni preveč osebno?
      Kako gledaš na Slo. manjšino v Avstriji in kako na Nem. manjšino v Sloveniji, sedaj in čez zgodovino?

      Izbriši
    3. Vendar če gre za to, da se poenoti Nemce na podlagi enotne religije, bi bila to konec koncev lahko tudi katerakoli druga religija in ne krščanstvo. še posebej, ker je menda to nek puščavski kult, ki v Evropo ne sodi. A to, da so se zavedali, kako močno je krščanstvo zvezano z narodom, daje krščanstvu tudi implicitno vrednost. Če pa ima krščanstvo res neko resnično vrednost, zunaj vsakega naroda in vsake rase, ter posledično tudi zunaj tega, čemur novoveško pravimo narava, se je potrebno vprašati, kaj je resnično krščanstvo. Če se pač pa krščanstvo priporoča le kot nekaj prehodnega, kar se postopoma izkorenini, potem je kaj takega hinavščina in je vsako proti-krščanstvo iskrenejše.

      Ker tudi "nacionalna cerkev" ni nič novega. Pri nas so se zanjo zavzemali liberalci in drugi proti-verski elementi, pa po vojni komunisti, to je tisto, kar je konec koncev pravoslavje zmeraj bilo. A sam smatram univerzalizem katolicizma za nekaj, kar bolj koristi vsakemu nacionalizmu, kot pa katerakoli nacionalna vera. In tudi (sicer bi se najbrž tu morala spustiti v podrobnosti) vidim to kot nek precej zanesenjaški poizkus vrtoglavega egomegalomanizma, češ "napravili bomo pravo krščanstvo". To vse bolj izgublja stik z realnim narodnim razvojem in postane karikatura "napada na nebo".

      Tisto o Rosenbergu sem tudi nekje slišal, ampak se mi je zdelo smešno. Konec koncev bi lahko kljukasti križi brez težav nadomeščali klasične križe, ker sodi tudi kljukasti križ v krščansko simboliko. Tisto o svetih pismih, ki bi jih nadomestili meinkampfi, pa je tudi tako, da je vprašanje, če bi protestantje opazili kako razliko. Sola scriptura.

      Izbriši